Jak „Tworzyć Gry”?

Grzegorz Banasik

Kilka miesięcy temu podczas tworzenia kolejnej prezentacji na jeden z uczelnianych przedmiotów, zastanawiałem się, co mnie najbardziej interesuje. Mieliśmy dużą dowolność, jeśli chodzi o tematy i w końcu padło na właściwości silnika Unity. Tworzenie prostej gierki złożonej z kulki, jako bohatera i paru przeszkód pod postacią prostopadłościanów sprawiło mi niewyobrażalną frajdę. Szukanie kolejnych poradników, jak stworzyć skok lub dodać indykator kolizji tylko podsycało zainteresowanie. Co więcej, zacząłem szukać informacji na temat pracy w gamedevie. Między artykułami a wpisami na forach, wpadła mi w oko książka „Tworzyć gry” Patryka Polewiaka, która jeszcze wtedy była w fazie produkcji. Już wtedy wiedziałem, że skądś znam to nazwisko. Patryk napisał także książkę „Czynniki strachu w grach wideo”, którą również polecam każdemu zainteresowanemu tą tematyką. Od razu zapisałem się do newslettera i oczekiwałem na informacje związane z książką, aż po kilku miesiącach ujrzała ona światło dzienne. I muszę Wam powiedzieć, że czekanie na tę pozycję się opłaciło.

Poznaj Patryka

Patryk Polewiak – manager, producent oraz projektant gier wideo. Swoją przygodę z branżą rozpoczął już jako nastolatek tworząc nieukończony do dziś projekt MMORPG – Battle for Asteron. Współpracował z takimi studiami, jak Bloober Team i One More Level. Jest współzałożycielem studia Polylash odpowiedzialnego za gry: „Phantaruk” 2016 r. oraz „We. The Revolution” z 2019 r.  Obecnie, na gamedevowej emeryturze, reaktywował kanał na Youtube „Granatomia”, gdzie prowadzi cotygodniowe streamy na temat gamedevu. Interesuje się również psychologią i neurobiologią.

Czy znajdziemy odpowiedź na pytanie jak „Tworzyć gry”?

”Tworzyć Gry” jest swoistym spisem informacji z pierwszej ręki na temat branży gamedevowej. Znajdziemy tam informacje na temat pracy i początków wielu z developerów. Dowiemy się również, jakie posady czekają na nas w branży, jak skompletować swoje portfolio oraz jak znaleźć swoją pierwsza pracę.

Pomimo chwytliwego tytułu, książka nie jest poradnikiem pokazującym, w jaki sposób stworzyć swoją pierwszą, czy też kolejną grę. Jednak jest warta uwagi każdego, kto zamierza zająć się tym na poważnie. Branża gamedevowa w Polsce coraz bardziej się rozrasta, a tym samym potrzebuje nowych pracowników. Wstąpienie do niej nie jest z pewnością łatwą decyzją, ponieważ wielu młodych ludzi kierując się tradycyjnymi ścieżkami wybiera kierunki studiów zupełnie niezwiązane z tworzeniem gier. Wejście do branży jest tym samym ryzykowne, ponieważ nie jesteśmy w stanie zdobyć tradycyjnego wykształcenia. Wiele zależy od zainteresowań i chęci kandydata. W swojej książce Patryk pokazuje, jakie ścieżki rozwoju możemy podjąć i jakie aktywności nam w tym pomogą.

Niezwykle ważne jest również nasze portfolio. To ono jest głównym wyznacznikiem naszych umiejętności i doświadczenia. Choć skompletowanie własnego portfolio mogłoby wydawać się łatwe, autor pokazuje, co jest ważne i jakich błędów nie powinniśmy popełniać. Ostatnim krokiem jest oczywiście poszukiwanie pracy. Patryk w swojej książce zawiera najważniejsze rady – począwszy od rozmowy kwalifikacyjnej, a kończąc na wynagrodzeniu czy nadgodzinach.

Patryk Polewiak „Tworzyć gry”

Nietypowy design

Książka Patryka Polewiaka przykuwa uwagę przede wszystkim nietypowym designem i formatem. Sam tytuł wyróżnia się mocnym, zielonym akcentem na tle interfejsu komputerowego. Dodatkowo, książka przyjmuje kształt zbliżony do kwadratu, co nie zdarza się często na rynku wydawniczym.

Pierwsza na polskim rynku wydawniczym książka poświęcona pracy w branży gier komputerowych.

Patryk Polewiak „Tworzyć gry”

Takie słowa możemy przeczytać na odwrocie książki i trudno się z nimi nie zgodzić, ponieważ takiej książki na naszym runku jeszcze nie było. Nie należy oceniać książki po okładce, więc zajrzyjmy do środka.

Książka napisana jest naturalnym, luźnym językiem. Można odnieść wrażenie, że o pracy w gamedavie opowiada nam stary, dobry znajomy. Każdy poruszony temat jest również skomentowany aż przez 22 twórców, którzy opowiadają o swoich historiach czy obawach związanych z pracą w branży. Wszystko urozmaicone jest genialnymi ilustracjami stworzonymi przez Piotra Sokołowskiego. Jednak nie obeszło się też bez minusów. Marginesy książki stwarzają wrażenie pustego miejsca, które mogło zostać wykorzystane. Na końcu książki mógł zostać stworzony słowniczek z pojęciami branżowymi, który ułatwiłby wdrożenie każdego laika do świata gamedevu. Na samym początku książki autor załącza swoje zdjęcie z wykładu, co bardzo mi się spodobało. Mogłoby pojawić się troszkę więcej podobnych zdjęć z początków pracy samego autora, jak i osób komentujących.

Patryk Polewiak „Tworzyć gry”

Podsumowując – czy warto?

Książka bardzo mi się spodobała. Jest oryginalna i uważam, że wiele osób potrzebowało takiej pozycji, aby rozwiać wszelkie wątpliwości gnieżdżące się w głowie. Polecam ją każdemu kto chciałby rozpocząć swoją przygodę z gamedevem lub dowiedzieć się czym tak naprawdę jest ta prężnie rozwijająca się gałąź biznesu.

Czytaliście już książkę Patryka Polewiaka? A może te pozycja dopiero przed Wami? Koniecznie dajcie znać w komentarzach!

patryk polewiak recenzja tworzyć gry
ABOUT AUTHOR

Grzegorz Banasik

Niepoprawny fan serii Battlefield, Total War, Mass Effect, Star Wars oraz The Elder Scrolls. Entuzjasta twórczości filmowej Guya Ritchiego, Christophera Nolana, a także Lucasfilms Ltd. Adorator postaci Pająka Jeruzalema. Czasami mistrz gry w świecie Cyberpunka oraz Dungeons & Dragons.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *